Home Pertahanan dan Keselamatan Kereta Kebal Amerika Syarikat, M4 Sherman

Kereta Kebal Amerika Syarikat, M4 Sherman

by Muaz Rizqi

Kereta berperisai lazimnya lebih mempunyai kelajuan dan jarak yang lebih hebat berbanding dengan kenderaan tempur tentera yang lain. Sebuah kereta kebal direka khas dengan pelindung perisai dari tembakan secara langsung dan dilengkapi dengan fungsi maneuver. Ia juga enjin yang lebih berkuasa pada era Perang Dingin, sistem suspensional yang lebih baik dan perisai komposit yang lebih ringan menjadikan reka bentuk kereta kebal dan menghasilkan daya tembakan yang tinggi.

M4 Sherman secara umumnya dikenali sebagai Sherman, ialah sebuah kereta kebal sederhana yang paling banyak digunakan oleh Amerika Syarikat dan Sekutu Barat dalam Perang Dunia ke-II. Kereta kebal itu dinamakan oleh British bersempena Jeneral Perang Saudara Amerika iaitu Jeneral William Tecumseh Sherman.

Sherman terbukti boleh dipercayai dan agak murah untuk dihasilkan serta tersedia dalam jumlah yang banyak. Semasa Perang Dunia II, Sherman menerajui banyak serangan oleh Pihak Berikat selepas tahun 1942. Beribu-ribu telah diedarkan dan dihasilkan melalui program Pinjam-Sewa (Lend-Lease) kepada Komanwel British dan Kesatuan Soviet.

Perincian ciri reka bentuk bagi kereta kebal Sherman telah dikemukakan oleh Jabatan Ordnan pada 31 Ogos 1940, tetapi pembangunan prototaip itu ditangguhkan sementara reka bentuk pengeluaran akhir M3 selesai dan sehingga M3 memasuki pengeluaran besar-besaran. Pada 18 April 1941, Lembaga Pasukan Perisai Amerika Syarikat memilih termudah daripada 5 reka bentuk. Dikenali sebagai T6, reka bentuk itu merupakan badan dan casis M3 yang telah diubah suai, dipasang dengan turet rekabentuk baru yang dipasang dengan meriam 75mm.

Prototaip T6 prototaip telah disiapkan pada 2 September 1941. Bahagian atas badan T6 merupakan tuangan (casting) besar tunggal. Ia bercirikan bukaan sisi, dan bukaan atas tunggal untuk pemandu. Dalam model pengeluaran M4A1 yang berikutnya, tuangan besar ini dikekalkan, sungguh pun bukaan sisi telah dihapuskan dan bukaan atas kedua telah ditambah untuk jurutembak belakang. Kereta kebal T6 yang diubahsuai telah dipiawaikan sebagai Sherman, dan pengeluaran bermula pada bulan Februari 1942.

Persenjataan utama Sherman ialah meriam 75mm berlaras pendek, halaju rendah, dan ketebalan perisainya ialah maksimum 75mm dan minimum 12 mm (3 inci dan 0.5 inci). Sherman boleh membawa kru seramai 5 orang anggota seperti komander penembak, pemuat dan pemandu.

Penghasilan yang agak mudah membenarkan sejumlah besar kereta kebal Sherman dihasilkan, dan pelaburan bagi mendapatkan kembali kereta kebal dan pembaikan kereta kebal membenarkan kenderaan yang dilumpuhkan diperbaiki dan kembali berkhidmat dengan pantas. Faktor-faktor ini memberi pihak Berikat kelebihan bilangan dalam kebanyakan pertempuran, dan banyak division infantri telah dibekalkan dengan kereta kebal M4s dan pemusnah kereta kebal.

Selepas Perang Dunia Kedua, Sherman terutamanya banyak dari versi yang lebih baik dan dinaik taraf, terus digunakan dalam perkhidmatan pertempuran dalam banyak konflik di seluruh dunia. Ia turut digunakan termasuk pasukan PBB, Perang Korea, Perang Arab-Israel, Perang Vietnam, dan dalam kedua-dua pihak Perang Indo-Pakistan pada tahun 1965. -airtimes

Related Articles

Leave a Reply