KUALA LUMPUR, 8 April – Malaysia dan Singapura hari ini telah mengantung perlaksanaan had pelabuhan yang bertindih di Selat Johor mulai tengah malam tadi.
“Penggantungan itu merupakan satu daripada lima syor dalam laporan kumpulan kerja mengenai isu-isu maritim berhubung pertindihan had Pelabuhan Johor Bahru berhampiran Tanjung Piai dan had Pelabuhan Singapura berhampiran Tuas yang dipersetujui oleh kedua-dua menteri luar Malaysia dan Singapura pada 14 Mac 2019, bagi mengendurkan situasi serta membuka jalan bagi persempadanan maritim,” jelas jurucakap MPA dalam kenyataan mereka yang disiarkan di portal rasmi jabatan itu.
Pada 14 Mac lalu, Malaysia-Singapura setuju untuk melaksanakan lima syor yang dicadangkan oleh Kumpulan Kerja mengenai isu maritim kedua-dua negara. Persetujuan kedua-dua pihak dinyatakan ketika pertemuan Menteri Luar, Datuk Saifuddin Abdullah dengan rakan sejawatnya dari Singapura, Dr Vivian Balakrishnan di Wisma Putra, Putrajaya.
Antara kandungan syor yang dipersetujui adalah menggantung pelaksanaan had pelabuhan yang bertindih dan melaksanakan had pelabuhan yang berkuat kuasa masing-masing sebelum 25 Oktober dan 6 Disember 2018.
Syor yang dipersetujui turut meminta kapal Malaysia dan Singapura perlu beroperasi di kawasan itu mengikut undang-undang antarabangsa termasuk Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Undang-Undang Laut (UNCLOS). Pada masa yang sama, kedua-dua negara tidak melabuhkan kapal di kawasan berkenaan serta tidak memberi kuasa dan menggantung semua aktiviti dalam kawasan yang terlibat.
Selain daripada itu, Malaysia dan Singapura bersetuju untuk menubuhkan satu jawatankuasa yang dipengerusikan Ketua Setiausaha Kementerian Luar Malaysia dan Setiausaha Tetap Kementerian Luar Singapura bagi penentuan sempadan, yang akan memastikan pelaksanaan empat cadangan pertama dalam tempoh satu bulan.
Penggantungan had pelabuhan kedua-dua negara dibuat dua hari selepas Singapura bersetuju untuk menarik balik pelaksanaan Sistem Pendaratan Instrumen (ILS) bagi Lapangan Terbang Seletar manakala Malaysia pula menggantung penguatkuasaan kawasan larangan (RA) kekal ruang udara Pasir Gudang.